Blog 1: de aanloop

Terug in de tijd

Januari 2017 neemt dit verhaal een aanvang. Tot die tijd onderneem ik een aantal pogingen om samen met diverse scenaristen een stripverhaal te produceren, maar dat loopt spaak. Ik neem het besluit om zelf een verhaal te schrijven. Maar hoe doe je dat? Ik ben natuurlijk mijn leven lang al tekenaar, maar een scenario schrijven vind ik toch andere koek. Ik besluit wat boeken door te werken: “Handboek scenarioschrijven” van Patrick Cattrysse, en twee boeken van Mieke Bouma (“Storytelling in 12 stappen” en “De 12 oerkarakters van storytelling”). Het voelt een beetje als droogzwemmen, maar het is beter dan niets.

De eerste schetsen voor Katja en Akúa

De eerste schetsen voor Katja en Akúa

Eerste verkenningen

Ondertussen neem ik poolshoogte bij de BNS, de Beroepsvereniging Nederlandse Striptekenaars. Of ze tips en adviezen hebben voor het uitgeven van een stripverhaal. “Begin er niet aan” hoor ik daar. “Zet korte strips in voor commerciële doeleinden, maar ga geen 48-pagina strip op de markt brengen, want dat is kansloos. Tijden zijn veranderd, stripuitgevers zijn er niet meer. Forget it.” Hmmm. Weinig bemoedigend. Tja, maar zo ben ik: ik blijf natuurlijk even doorzoeken.

Via via hoor ik van de Brabantstrip, een productie van Henk Wittenberg en Danker Jan Oreel. Samen met Bernie Boer, met wie ik dan nog bezig ben Team 010 vorm te geven, leg ik een bezoek af bij Henk in Brabant. Hij blijkt een joviale man, die ons honderduit vertelt over de productie van de Brabantstrip. Hem en Danker Jan is het gelukt om puur vanuit hun eigen netwerk (Henk heeft een groot business netwerk in het Brabantse, en heeft zijn roots in het onderwijs) een strip in de markt te zetten in een indrukwekkende oplage: na de tweede druk zitten ze op 12.000 exemplaren. Henk heeft wel een belangrijke tip: beperk je niet qua doelgroep, dus hou die zo ruim mogelijk.

De eerste schetsen voor Mo en Bo

De eerste schetsen voor Mo en Bo

 

Het thema is van deze tijd: duurzaamheid.

Uitgangspunten

Ik besluit een strip te schrijven, in eerste instantie gericht op de jeugd uit de bovenbouw van de basisschool. Ik heb ervaring met het werken voor deze doelgroep, en dat gaat me goed af. Tegelijk is het verhaal geschikt voor de “jeugd” van 7 tot 77 jaar, volgens mij destijds het motto van stripblad Robbedoes. Voor iedereen die “young at heart is” dus. Het thema is van deze tijd: duurzaamheid. De locatie is onbestemd. Dat is jammer want daarmee kan ik geen “couleur locale” toevoegen, maar door het algemeen te houden, vergroot ik mijn doelgroep. Verder kom ik uit Amsterdam, en wil ik dat mijn hoofdpersonen iconisch zijn voor de grootstedelijke cultuur waar ik deel van uitmaak: multicultureel en met een uiterst gevarieerde achtergrond. Het worden de Urban Kidzz.

Leads:

Mieke Bouma / Patrick Cattrysse / De Brabantstrip